deutsch dansk
Kontakt:

HP Quaas
Slotsvej 20, Arrild
DK-6520 Toftlund
E-Mail: info@quaas.dk


Ein deutsches Krankenhaus im Jahr 2011:

ohne Worte

Folgen der Profitmaximierung: überbelegtes Krankenhaus

Modernste Technik zum Wohle des Patienten!

Gemütliches Ambiente für Kassenpatienten zum Sterben?

Erfahrungen in der schweren Zeit
- zuerst die Guten

Eigentlich .... Man kann es nicht glauben nach
den Berichten über Sexorgien
in Budapest. Aber ....
Auch ....

Falls ich nun hier jemanden
vergessen haben sollte...
Entschuldigung

- nun die Schlechten

Anscheinend frei nach dem Motto:
Selbst der Tod hält uns nicht auf ....
Geplant oder.....

Falls ich nun hier jemanden
vergessen haben sollte...
seien Sie froh drum

Døden i Tyskland

Et mindeord

15.Januar 2011.

En betydningsfuld dag, ikke for Tyskland, men for en flok mennesker i denne land. På denne dag døde vores mor, svigermor, bestemor, kone, tante, veninde. På en klinik i Sydtyskland. Efter 12 dage ophold  på akut- og kardiologiafdeling. Efter et liv fyldt med engagement for familien og samfund, fyldt med arbejd som sygeplejerske, social omsorg til folk i område, pleje af demenssyg ægtemanden, opdragelse af sønnen osv. Tak for engagementen fra os. Men sidstendelig, hvem var utaknemmeligt: Samfunden og staten.

Jeg vil gerne begynde med vitaen af min mor. Født den 19. Juli 1931 i Schlesien som ygnste af 7 søskende, levede hun i barndom på en bøndegård med tilsluttet kro sammen med familien og hendes bernhardiner Barry. Han beskyttede hende mod alt og alle.
Med Hitler´s magtovertagelse og efterfølgenden 2. Verdenkrig drængede uheld ind i livet lige hos så mange andre familier. Familienmedlemmer døede, blev savnet, forsvandt. Sidst var flugten fra hjemmet eneste løsning.
På flugten skete der umenneskelige ting lige i hele, men fjern krigen. Bare nu lige foran øjnene af en ung pige. Forårsagt af storhedvanviden af en gal person.
Flugten sluttede i Westfalen, fra indfødte bekæmpet som flugtninge, snydet gemmen såkaldte „Lastenausgleich“, fattig og alene.
Nu opstår der spørgsmål om uddannelser og fremtiden til hvert eneste familiemedlem. Min mor besluttede sig for at bli´r sygeplejerske, en tjeneste til samfunden. Hun gennemgik uddanneslen i Wuppertal og skiftete senere, efter intermezzoen på en privatklinik i Ludwigsburg, til den offentlige sygehus i Bietigheim-Bissingen, hvor hun arbejdede op til pensionsstart, og videre.
Arbejd sluttede ikke med pensionen, pleje af ægtemanden fulgte ifg. demens og parkinson. Op til hendes død.

15.Januar 2011

En betydningsfuld dag, ikke for Tyskland, men for en flok mennesker i denne land..  
En dag uden naturkatastrofe, uden flyuheld, uden en stor kørseluheld. Mindst umiddelbart i nærheden af sygehuset, hvor min mor blev indlagt.
Trods dette normalitæt, dette banalitæt i hvertdag, er sket hvad jeg nu beskriver.

Vom 02.01. – 03.01.2011

indlæggelse på sygehus med hjerteinfarkt
Først i byen hvor hun boede, derefter flyttning til sygehus i kommunehovedbyen akutafdeling

04.01.2011

Min ankomst i sygehuset

04.01. – 10./11.01.

ophold på akutafdeling, delvist bevist, delvist comatøs

10./11.01.

flyttning til kardiologiske afdeling, fordi der var ingen håb mere på helbredelse. Hjælpede selv hos flyttning, da bare 1 sygeplejerske stod parat til transport. Flyttet til et 3-personer værelser, fuldstændig optaget rum nu. Blandt andre patienter var også en kvinde, hvilken snakkede med sig selv hojt hele dagen og natten. Selv oropax hjulpede ikke min mor og mig at finde ro.

12.01.

Flere timer
Pga. meget dårlig tilstand flyttning til lægekontoret´s forrum, et rum uden vindue, brugt som depotrum til alt muligt. Afskærming i denne situation gennem paravent. Plejepersonal og læge løb gennem værelse i korte afstande, hele tiden forstyrelser gennem hojt samtaler, hojt dørklap, samtaler gennem sygeplejerske og læge i dørrem osv.
Mig og pårørende var forfærdet over tilstand, min mor lå for døden og familien og venner var nødt til at tage afsked.

Jeg dokumenterede tilstand og tog flere billeder. Det var optaget af ledelse af stationen og blev efterspurgt hvorfor jeg lavede billeder. Så fik jeg adressen af reklamationsafdeling.

På samme dag samtale med reklamationsafdeling. Vi talte om situationen og reklamationsmanager klagede over omstændigheder og lovede at ændre situationen. Som forklaring om den dårlig situation sagde reklamationsafdeling, sygehuset vær optaget over 100%, intet eneste ledig seng mere til rådighed og patienter var nød til at opholde og sove på gangen.

Flytning tilbage til 3-personer værelser. Nu havde vi delvis ro, delvis var en patient med på værelse. Til

15.01.

om morgenen
min mor døde.

Nu, endnu i sorg, stiller jeg spørgsmål, hvilken værdi døende har i Tyskland. Er De nok mennesker eller bare et journal, nummer i systemet? Sikrer den tyske sundhedsvæsen værdi af dødspatienter eller bli´r, lige en gang i mørke tider, den isoleret menneske reduceret til et journalnummer.

Er Tyskland igen parat til at sklene mellem førsteklasse (livsværdig) og andenklasse (uværdig) liv, mellem privat- og offentligsikret patienter (kassepatienter)?

Hvordån kan man forklare, patienter med offentlig sygesikring er nødt til at vente længer på behandling end privatpatienter. Hvordån kan man forklare, den tyske offentlig sygesikring få bare 95% af penge, det har brug for.

Hvordån kan man forklare, tyske politik opsiger solidarsamfunden, lige mottoen:
Market regulerer sig selv. Selvom tysk sundhedvæsen ikke handler efter marketsregler, bureaukratien forårsager enorme omkostninger, pharmaindustrien skaber milliardergevinster, så
Bli´r der færre og færre penge tilbage for folk, det har brug for behandlinger.

Min mor døde, timevis under uværdige omstændigheder, som såkaldt kassepatient, som tidliger ansat i institution, hun døde. Det var klart, hun døde. Men hvorfor på den slags?

Måske har hun bare ikke haft den lobby, intet forbindelse til det rette folk, var ikke populær. Bare del af folket, de har skaffet fundament til Tysklands velstand efter 2. verdenskrig. De har næsten ingenting fået for den ydelse, indtil nu. Fattig Tyskland.

Så eksiterer politiker, de nedgører selvbestemt døde pga. kristelige argumenter, på andre side nægter de at stille nødvendige finansielle resourcer til rådighed.

Hvordån kan man forklare, at private foreninger driver hospicer, fordi sundhedsvæsen kan ikke tilbyde det?

Hvorfor skal man betale skat og afgifter, hvis private må sikre en menneskeværdig død?

Nu sidste spørgmål: Hvorfor denne hjemmesiden, hvorfor ille lade døde i ro og freden?

Her svaret: Det vil være enkelt og nemt. Lige foran den gamle mørke tider. Men opvågelse vil være senere værst, fordi mig eller alle andre var bekvemt. Lige foran Hitler.

Hvem er interesseret i temaen kan kontakte mig pr. mail eller post. Jeg er også interesseret i, hvordån man behandler dødspatienter i Danmark.

Fortrolighedserklæring Denne homepage respekterer rettet til beskyttelse af personlige oplysninger. Med denne fortroligheds-erklæring informerer vi om vores praksis. Spørgsmål vedrørende denne fortrolighedserklæring kan stilles til almindeligt e-mailadressen på forsiden Ved at tilgå til denne homepage og bruge de tjenester, der leveres på dette websted, accepterer brugeren herved vores fortrolighedspolitik. Oversigt Beskyttelse af personlige oplysninger er centralt for de fleste internetbrugere. Bruget af vores hjemmeside er normalt muligt uden erklæring af personlige data. Hvis på vores sider personlige data (f. eks. navn, adresse eller e-mail-adresser) bliver efterspurgt, foretages det på frivillig basis. Disse data videregives ikke til tredjemand uden udtrykkelig samtykke. Ved datatransmissioner påpeger vi at fuldstændigt beskyttelse er ikke muligt på grund af tekniske årsager. Hos denne homepage er vi opmærksomme på, og fokuserer på, at beskytte vores kunders personlige oplysninger. Vi indsamler ingen oplysninger om brugeren untaget kontaktformularen. Men disse oplysninger er kun til at kontakte dig. Hvis det er nødvendigt at give denne oplysninger (fx. Navn, telefonnr. osv.) videre efterspørger vi dig pr. mail, om det er i orden. Svar venligst pr. mail også. Personlige oplysninger via mail eller telefon behandles på samme måde. Brug af cookies Vi sætter ingen cookies. Brug af pixel tracking (ikke personoplysninger) Vi bruger ingen tracking Google Analytics Vi bruger ikke Google Analytis Vi besvarer generelt alle seriøse e-mails med spørgsmål, anmodninger om service eller information, samt andre forespørgsler, vi modtager. Vi kan også gemme denne korrespondance for at forbedre vores service og websted. Hvis du føler, at vi overtræder denne fortrolighedserklæring, bedes du kontakte os på almindeligt e-mailadressen. Oplysninger, de er nødvendigt fx. iht. Fx data- eller skatteloven, opbevares de indsamlede oplysninger ikke i længere tid end nødvendigt. Hvis du ønsker at vide, hvilke oplysninger der i øjeblikket er gemt om dig, skal du blot kontakte architecton ved at sende en e-mail til vores almindeligt e-mailadressen.